Fremfor å forme barnet til vår voksne tenkemåte, tror vi på at barn er i stand til å ta gjennomtenkte beslutninger ved å bruke sin egen iboende resonneringsevne.
”La barnet være fritt til å bruke sine evner og han vil vise seg i stand til å oppnå suksess.”
Maria Montessori
På HIM:
- Strukturerer vi klasseromaktiviteter slik at de fremhever årsak og virkning. Dette lar barn tenke logisk om de valgene de foretar seg, noe som gjør det lettere å komme frem til løsninger.
- Vi engasjerer elevene i hands-on oppgaver som er relatert til det virkelige liv. Slik utvikler barna en positiv holdning til å finne ut av ting.
- Vi gir elever ulike aktiviteter å velge mellom – og dessuten tiden de trenger til å utforske dem. Gjennom valg av eget arbeid tar barn ansvar for sin egen læring, og løser utfordringer fordi de ønsker det, ikke fordi de må.
HIMs pedagoger:
- Lærer barn å ikke frykte feil, ved å aldri gjøre narr av eller kritisere barn som ikke får det til. Tilnærmingen bidrar til å bygge barns selvtillit. Utfordringen blir en mulighet til å lykkes, eller til å lære noe nytt – dersom de ikke får til med en gang.
- Oppmuntrer barn til å jobbe seg gjennom utfordringene heller enn å gi opp, og fremmer samarbeid mellom elever som en god måte å løse problemer på. En annen elev kan ofte hjelpe sin medelev til å finne en løsning lettere enn en lærer kan.
- Støtter elever til å jobbe seg gjennom konflikter med hverandre ved å snakke sammen, fremfor å be en lærer om å være dommer.