Barn har et medfødt behov for å lære. På HIM hjelper vi elevene til å lære selv – slik at de bevarer sin indre motivasjon for læring.
På HIM:
- Har vi et forberedt og designet miljø der interiør og undervisningsmateriell er tilpasset og sentrert rundt barnet. Barnet utvikler evnen til å tenke og gjøre selv, og får en befriende følelse av selvstendighet.
- Vi oppmuntrer barna til å velge sitt eget arbeid fremfor å strukturere dagen for dem. De lar seg enklere motivere når de selv velger hva de ønsker å arbeide med. Denne motivasjonen danner grunnlaget for ytterligere vekst og utvikling.
- Vi gir elevene mulighet til å arbeide i lange perioder uforstyrret. Slik kan de fullføre oppgaven de har begynt med før de påtar seg nye utfordringer – og evnen til å fokusere utvikles, en avgjørende egenskap for fremtidig læring.
HIMs pedagoger:
- Observerer, lytter og hjelper lærerne til når nødvendig, men støtter barnet i selvstendig arbeid. Slik drives barnet av sine egne interesser og sitt talent. Som Maria Montessori sa: ”Det største tegn på en lærers suksess er når hun kan si: ”Barna arbeider nå som om jeg ikke eksisterer.”
- Anerkjenner at hvert barn er unikt og lærer på ulike måter. Vi gir barna tid til å mestre hver oppgave i sitt eget tempo. Vi kjenner hver enkelt elevs nivå og tilpasser individuelle oppgaver i tråd med dette.
- Forstår at for barnet er læringsprosessen like viktig som det han eller hun lærer. Prosessen fører til mestring – som videre leder til selvstendighet.